Realizacyjny półmetek przekroczyła obwodnica Wąchocka. W ramach inwestycji w ciągu DK42 wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 11,7 km biegnąca nowym śladem, omijająca Parszów po stronie północnej, a Wąchock po południowej. Zaplanowano budowę 11 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt i podziemne przejście dla pieszych oraz czterech przepustów. Projekt zakłada również wybudowanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, oświetlenia i odwodnienia. Zaawansowanie robót ziemnych osiągnęło 75 procent, mostowych 67 procent, a bitumicznych 55 procent. Na odcinkach trasy zasadniczej łącznej długości ok. 7,5 km ułożona została podbudowa bitumiczna i pierwsza warstwa wiążąca nawierzchni, na 5 kilometrach jest już warstwa ścieralna. Wykonane zostały konstrukcje nośne dziewięciu mostów i wiaduktów, latem ruszy budowa dwóch kolejnych obiektów. Natomiast kierowcy korzystają już z wiaduktu nad DK42 w Ratajach i przejazdu pod tą trasą w Wąchocku zgodnie z tymczasową organizacją ruchu, co znacznie ułatwiło ruch lokalny. Wdrożenie stałej organizacji i zakończenie całej inwestycji planowane jest w drugim kwartale przyszłego roku. Realizacja obwodnicy Wąchocka w ramach Programu Budowy 100 obwodnic zostanie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W ramach inwestycji budowane są także cztery skrzyżowania jednopoziomowe. Jedno z nich powstanie w miejscu, w którym budowana obwodnica przecina obecną drogę krajową nr 42. Będzie to skrzyżowanie skanalizowane z wydzielonymi pasami dla kierunków ruchu. Wybudowana zostanie także sygnalizacja świetlna dla zapewnienia bezpiecznego skomunikowania nowej dwujezdniowej drogi krajowej nr 42 z jej obecnym przebiegiem, który po zakończeniu inwestycji będzie obsługiwał ruch lokalny. Teren inwestycji jest bardzo zróżnicowany pod względem ukształtowania i warunków gruntowanych, dlatego naturalne jest zróżnicowane zaawansowania robót na poszczególnych odcinkach. Widzimy odcinki z ułożoną nawierzchnią i fragmenty na których kontynuowane są roboty ziemne. Na przykład na fragmencie budowanej trasy podczas prowadzonych robót wykonawca natrafił na odmienne warunki gruntowe. W tym przypadku dobiegają końca prace nad rozwiązaniami, które pozwolą na przystosowanie podłoża do wybudowania nasypu z przepustem. Obecnie przyszłoroczny planowany termin zakończenia inwestycji pozostaje aktualny.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Napisz komentarz
Komentarze