W miniony piątek tj. 3 stycznia br. do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 73-latka. Seniorka poinformowała stróżów prawa, że padła ofiarą oszustów. Z jej relacji wynikało, że ktoś za pośrednictwem komunikatora społecznościowego podszył się pod jej kolegę. Po czym w trakcie korespondencji zaproponował wzięcie jej udziału w konkursie świątecznym. Następnie poprosił ją o podanie danych do logowania w bankowości elektronicznej. Niczego nie świadoma ostrowczanka podała mu swoje hasła dostępowe. W wyniku czego z jej konta zniknęły pieniądze w kwocie 2400 złotych. Dodatkowo na dane kobiety został zaciągnięty kredyt na kwotę 14 600 złotych.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia m.in. sms-em),
potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Opr. EW
Źródło: KPP Ostrowiec Świętokrzyski
Napisz komentarz
Komentarze