Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej już po raz ósmy zorganizowało Galę Parowozów – międzynarodowy zlot czynnych zabytkowych lokomotyw. Prezentowane były parowozy z Polski i Czech. Celem wydarzenia jest promocja idei ochrony zabytków techniki. Gala ma formułę wystawy plenerowej organizowanej na terenie zespołu dawnej parowozowni wachlarzowej w Jaworzynie Śląskiej, czyli dzisiejszej siedziby Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa. Wystawie towarzyszyły prezentacje lokomotyw – m.in. na obrotnicy kolejowej oraz przejazdy po malowniczych trasach. Wśród prezentowanych parowozów znalazł się model OL49-69 pochodzący z parowozowni w Wolsztynie. Jest to jeden z dwóch kursowych parowozów prowadzących rozkładowe pociągi na trasie Wolsztyn – Poznań Główny. Na uwagę zasługiwał również model TKT48-18 z Jaworzyny Śląskiej.
Na terenie parowozowni można było zobaczyć również kilkanaście sztuk cennych parowozów pochodzących z końca XIX wieku. Wśród nich parowóz amerykański TR201 pochodzący z darowizn ONZ dla Europy w ramach akcji UNNRA. Łącznie do służby na PKP po II wojnie światowej trafiło 600 egzemplarzy tej serii. Amerykański parowóz posłużył także jako pierwowzór polskim konstruktorom do zbudowania ciężkiego parowozu TY 51, który jeździł w służbie PKP do końca lat 80 tych.
Od dwóch lat wydarzeniu towarzyszy prezentacja użytkowych maszyn i pojazdów parowych. Można było się zapoznać się z zabytkową, ale nada sprawną techniką użytkową. Na szczególną uwagę w tym roku zasługiwały trzy eksponaty. Były to profesjonalnie odrestaurowany parowy walec drogowy wchodzący w skład zbiorów Muzeum w Jaworzynie, parowy samochód ciężarowy marki skoda z 1928 roku z silnikiem o mocy około 70 koni mechanicznych o ładowności do 7 ton oraz pochodzący z 1899 roku samochód osobowy produkcji amerykańskiej. Ten najstarszy samochód firmy Grout Brothers na świecie jest najstarszym jeżdżącym samochodem w Polsce. Pojazd może przewieźć 3 osoby i rozwija maksymalna prędkość 40 km/h.
Napisz komentarz
Komentarze