Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 05:23
Reklama
Reklama

Jak załatwić sprawy w dobie epidemii?

Zawieszenie terminów w postępowaniach administracyjnych, wydłużenie terminów  na rejestrację pojazdów, zawiadomienie o ich nabyciu lub zbyciu, wydłużenie ważności praw jazdy, uprawnień do kierowania, orzeczeń o niepełnosprawności czy kart parkingowych – to tylko niektóre ze zmian wprowadzonych tzw. specustawą koronawirusową i w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.  Poniżej prezentujemy najistotniejsze przepisy z punktu widzenia interesantów Starostwa Powiatowego w Starachowicach.
Jak załatwić sprawy w dobie epidemii?

Przypominamy, że od 16 marca 2020 r. Starostwo Powiatowe w Starachowicach jest zamknięte dla interesantów. Kontakt z urzędnikami odbywa się: telefonicznie, mailowo, albo za pośrednictwem ePUAP. Wszelkie druki niezbędnych wniosków można znaleźć na stronie internetowej: www.spstarachowice.bip.doc.pl, w zakładce „Jak załatwić sprawę”.

Zgodnie z ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, od dnia 31 marca 2020 r. w okresie obecnego stanu epidemii lub ewentualnego stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego z powodu COVID 19 – bieg terminów procesowych i sądowych w postępowaniach administracyjnych i innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw nie rozpoczyna sięa rozpoczętych przed tą datą ulega zawieszeniu na okres obecnego stanu epidemii lub ewentualnego stanu zagrożenia epidemicznego.

Co to oznacza w praktyce? Strony postępowania nie muszą podejmować żadnych czynności związanych z postępowaniem, w którym uczestniczą. W przypadku organów administracji, może dojść do przekroczenia terminów wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, nie biegną również terminy na wniesienie odwołania albo zażalenia.

KOMUNIKACJA

Na podstawie ustawy z 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, wydłużony został do 180 dni termin na rejestrację pojazdu używanego sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz na zawiadomienie starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu. Nowe rozwiązanie ma zastosowanie także w przypadku pojazdu sprowadzonego z UE oraz nabytego lub zbytego nie później niż 30 dni przed dniem wejścia w życie ustawy tj. 31 marca 2020r. Wydłużone terminy będą obowiązywały do 31 grudnia 2020r.

Jeśli w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii upłynął termin ważności:

  • prawa jazdy
  • uprawnienia do kierowania pojazdami
  • szkolenia okresowego
  • badań lekarskich i psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy
  • pozwoleń czasowych i tablic rejestracyjnych

zachowują one swoją ważność. Ale w ciągu 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii należy dopełnić formalności.

W stanie epidemii lub okresie zagrożenia epidemicznego zawieszone również zostało przeprowadzanie badań lekarskich i psychologicznych. Przedłużono też ważność orzeczeń dla kierowców.

Pytania dotyczące bieżącego funkcjonowania Wydziału Komunikacji prosimy kierować do pracowników merytorycznych.

Rejestracja pojazdów – tel. 41 276-09-05 lub  41 276-09-33, e-mail: [email protected]

Inne sprawy związane z pojazdami (zbycie, nabycie, wtórniki, wyrejestrowanie czasowe, inne adnotacje,  itp.) -  tel. 41 276-09-04, e-mail: [email protected]

Prawa jazdy – tel. 41 276-09-03, e-mail: [email protected]

Zatrzymanie uprawnień -tel. 41 276-09-03, e-mail: [email protected]

Transport (Licencje i Zezwolenia)-  tel. 41 276-09-38, e-mail: [email protected]

BUDOWNICTWO

Sprawy proste załatwiane są na bieżąco. Sprawy, w których uczestniczą, oprócz inwestora lub inwestorów inne strony, nie są wszczynane a te, które zostały wszczęte wcześniej podlegają zawieszeniu.

Przykładowe czynności, wynikające z prawa budowlanego, które podlegają zawieszeniu:

  • uzupełnienie projektu budowlanego lub zgłoszenia
  • przeniesienie lub rozbiórka, wybudowanego na podstawie zgłoszenia, tymczasowego obiektu budowlanego, niepołączonego trwale z gruntem.

Wnioski o pozwolenie na budowę oraz zgłoszenia o zamiarze rozpoczęcia budowy lub robót budowlanych - można składać drogą pocztową. 

Dziennik budowy - można zarejestrować, pod warunkiem dostarczenia (pocztą) własnego druku dziennika, lub wniesienia opłaty za dziennik budowy w wysokości: 5,50 zł – dziennik mały (4 strony), 11 zł – dziennik średni (13 stron), 14 zł – dziennik mały (30 stron), na konto Starostwa Powiatowego w Starachowicach - 32 1050 1432 1000 0022 1934 2330.

W przypadku niedochowania przez urząd  terminów określonych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego lub w Prawie budowlanym, organ nie pozostaje w bezczynności przez okres trwania epidemii lub zagrożenia epidemicznego. W razie wątpliwości: tel. 41 276 09 25, 41 276 09 27 lub 41 276 09 50.

NIERUCHOMOŚCI, LEŚNICTWO I OCHRONA ŚRODOWISKA

Zmianie uległy terminy związane z uiszczaniem rocznych opłat z tytułu:

  • użytkowania wieczystego za rok 2020,
  • przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności za rok 2020.

Opłaty należne za rok 2020 wnosi się w terminie do 30 czerwca 2020 r.

Należności z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie, przypadające za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty.

Ze względu na obowiązujący zakaz wstępu do lasu, nie są realizowane wnioski o legalizację wycinki drzew w trybie ustawy o lasach.

Informacji w zakresie prowadzenia spraw udziela  Wydział Nieruchomości, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pod nr telefonu:  41 276 09 34, 41 276 09 35. 

GEODEZJA

Poprzez platformę ePUAP, pocztą tradycyjną lub do skrzynki pocztowej znajdującej się przy budynku urzędu Starostwa Powiatowego w Starachowicach można składać wnioski dotyczące:

  • zgłaszania zmian w ewidencji gruntów i budynków,
  • rejestracji dzierżaw,
  • opracowania i wydawania materiałów do zgłoszeń prac geodezyjnych,
  • przyjmowania robót geodezyjnych do zasobu
  • sprzedaży materiałów geodezyjnych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, tj. : mapa ewidencji gruntów i budynków, mapa zasadnicza, wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów i budynków, rejestr cen i wartości nieruchomości.

Opłaty można dokonywać wyłącznie przelewem na podstawie Dokumentu Obliczenia Opłaty przesłanego drogą mailową.

Pytania w sprawach funkcjonowania Wydziału Geodezji, Kartografii i Katastru można kierować drogą mailową: [email protected] lub [email protected], lub telefonicznie: 41 276-09-07 lub 41 276-09-08.

ORZEKANIE O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

Ustawa z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła też ważne regulacje dotyczące orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu o niepełnosprawności oraz kart parkingowych wydanych na czas określony.

  • Orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, wydane na czas określony, których ważność upłynęła w okresie od 09.12.2019 r. do 08.03.2020 r.    zachowują ważność do upływu 60  dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, pod warunkiem złożenia w tym terminie do Powiatowego Zespołu  kolejnego wniosku o wydanie orzeczenia.
  • Orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, wydane na czas określony,  których ważność  upływa od dnia  08.03.2020 r. - zachowuje ważność do    upływu 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii – bez konieczności składania wniosku
  • Karty parkingowe - w  związku z zachowaniem ważności orzeczeń,   zachowują   ważność  do    upływu 60 dnia od  dnia  odwołania  stanu  zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Starachowicach przyjmuje dokumenty,  np. wnioski o wydanie orzeczenia, brakującą dokumentację medyczną czy dodatkową dokumentację medyczną,  w oryginałach lub w uwierzytelnionej kserokopii  (zgodnie z art. 76a  Kpa – przez podmiot wydający przedmiotowy dokument) przekazane wyłącznie przesyłką pocztową  lub  złożone do skrzynki pocztowej przy budynku zespołu (ul. Gliniana 10 A, Starachowice).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: -1°C Miasto: Starachowice

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama