E-mobilność nabiera tempa: pod koniec 2019 roku MAN Truck & Bus przekazał w Hamburgu pierwsze dwa autobusy MAN Lion's City E. Teraz, zaledwie kilka miesięcy później, ten autobus elektryczny jest w ruchu w kilku europejskich krajach. „I część, która podoba się nam najbardziej: opinie są niesamowite. Operatorzy autobusów, kierowcy autobusów, eksperci i pasażerowie są entuzjastycznie nastawieni do naszych autobusów elektrycznych”- mówi Rudi Kuchta, Szef Business Unit Bus w firmie MAN Truck & Bus. Hamburskie autobusy elektryczne to zaledwie 2 z 15 pojazdów demonstracyjnych, które zostaną wykorzystane w praktyce w ramach planu działania firmy MAN w zakresie e-mobilności. Z floty demonstracyjnej eBus korzystają klienci w Niemczech, Hiszpanii, Luksemburgu, Belgii, Francji, Austrii, Szwajcarii i innych krajach. MAN Truck & Bus przekaże również 18-metrowy autobus elektryczny przewoźnikom Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) w Kolonii oraz Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) w Hiszpanii w celu przeprowadzenia testów praktycznych. „Wyznaczenie dzisiaj kursu bezemisyjnej mobilności jutra jest prawdziwym wyzwaniem dla wielu gmin i przedsiębiorstw transportowych. Ponieważ temat transportu całkowicie bezemisyjnego to nadal niezbadane terytorium. Aby w jak najlepszy sposób wesprzeć ich w podróży, zdecydowaliśmy się przekazać flotę demonstracyjną klientom, aby mogli wysłać je na ulice, zdobyć doświadczenie i przekazać je dalej ”- mówi Kuchta.
MAN Lion's City E zgarnia wszystkie nagrody
Eksperci i dziennikarze są oczarowani MAN Lion’s City E. Świadczą o tym liczne nagrody, które pojazd i konstruktorzy już otrzymali. Na przykład w pełni elektryczny autobus miejski otrzymał nagrodę iF International, został również uznany za zwycięzcę przez jury Konkursu Automotive Brand. „Nagrody pokazują, jak dobrze został przyjęty projekt naszego autobusu elektrycznego. Za tym wszystkim stoi wysoce zmotywowany zespół, który wykonał świetną robotę w ciągu ostatnich kilku lat. To coś, z czego można być naprawdę dumnym ”- podkreśla Rudi Kuchta. W styczniu nowy MAN Lion's City E zdobył kolejną nagrodę na tegorocznej edycji National Transport Awards w Madrycie: eBus otrzymał tytuł „Miejskiego autobusu roku w Hiszpanii”.
Zamówienia z Niemiec i Szwecji
„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Lion's City E został tak dobrze przyjęty przez ekspertów z całego świata. Szczególnie cieszy nas jednak fakt, że pierwsi klienci już zaufali nam i naszej wiedzy w zakresie elektromobilności ”- mówi Kuchta. Na przykład Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) zamówiło pod koniec ubiegłego roku 17 autobusów Lion's City E. „Po raz pierwszy dostarczyliśmy do klienta autobusy elektryczne w ramach przetargu. W związku z tym jest to znaczący kamień milowy na mapie drogowej elektromobilności ”.
Były również inne zamówienia, na przykład jedno z Malmö w Szwecji: Nobina Sverige AB, największy przewoźnik autobusowy w Skandynawii, złożył zamówienie w firmie MAN Truck & Bus na 22 autobusy MAN Lion’s City E. Dzięki tym autobusom elektrycznym zarówno mieszkańcy, jak i turyści w Malmö wkrótce będą mogli dostać się z punktu A do punktu B w bezpieczny, czysty i wygodny sposób. „Zamówienia jasno pokazują, jak duże jest zainteresowanie innowacyjną i przyszłościową technologią napędową na poziomie międzynarodowym” - mówi Kuchta.
Pierwsze seryjnie produkowane 12-metrowe autobusy MAN Lion's City E w wersji solo mają trafić do klientów w czwartym kwartale 2020 r. W pełni elektryczny Lion's City E w wersji przegubowej pojawi się około sześć miesięcy później i powinien trafić do produkcji seryjnej w pierwszej połowie 2021 roku. „Uruchomiliśmy kampanię internetową na temat elektromobilności z hashtagiem #ElectrifyingEurope. W ten sposób informujemy wszystkich o nowych rozwiązaniach i próbach terenowych, a także o doświadczeniach MAN, operatorów, kierowców i pasażerów ”- mówi Rudi Kuchta, który dodaje: „E-mobilność jest z pewnością tematem, na którym bardzo nam zależy i wkładamy całe serce i duszę w jej promocję”.
Karol Burzyński, Kierownik hali pilotażowej w projekcie odpowiedzialny za produkcję e4C
Coraz częściej spotykamy się z pojęciem „elektromobilność” jako wykorzystywaniem pojazdów z napędem elektrycznym. Zdając sobie sprawę z ilości pojazdów z napędem tradycyjnym na drogach i w miejscach zamieszkania, wkrótce pojazdy elektryczne będą miały ogromny wpływ na poprawę jakości powietrza i środowiska w którym przebywamy. Wychodząc naprzeciw temu zapotrzebowaniu rynku, coraz częściej wspólnie budujmy na seryjnej linii montażowej pojazdy E4C. Najpierw wykonywaliśmy podmontaże na nowo przygotowanych stanowiskach, potem włączaliśmy kolejne etapy zabudowy aż do uruchomienia silnika w linii. Siedemnaście pojazdów przedseryjnych dla klienta w Hamburgu po ostatnich poprawkach opuszczają systematycznie nas zakład. W tej chwili zajmujemy się montażem tzw. serii zerowej. Za nami wielki dzień - 1 października. Ta data zapisze się w historii zakładu w Starachowicach jako wprowadzenie do produkcji pojazdu dwunastometrowego z napędem elektrycznym.
Napisz komentarz
Komentarze