Polska musi do 2032 roku całkowicie pozbyć się wyrobów azbestowych, dlatego tak ważną rolę pełnią kolejne edycje ogólnopolskiego programu, przekazującego gminom pieniądze na jego zebranie z posesji mieszkańców i neutralizację. Świętokrzyskie samorządy mogą się ubiegać o wsparcie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach. Jak informował jego prezes Ryszard Gliwiński dzięki antyazbestowemu programowi z terenu naszego województwa zniknęło do tej pory 75 tys. ton szkodliwych dla zdrowia wyrobów. Na utylizację kolejnych przeznaczono aktualnie ponad 2,5 mln zł. Wnioski od samorządów przyjmowane są do 31 maja.
Gminy, w zależności od stopnia swojej zamożności, mogą liczyć na sfinansowanie od 40% do 100 % kosztów poniesionych na usunięcie azbestu.
Z uznaniem o rządowym programie wypowiadali się świętokrzyscy parlamentarzyści PiS. Posłanka i wiceminister sportu Anna Krupka mówiła o pomocnej dłoni wyciągniętej do samorządów.
Posłanka Agata Wojtyszek zauważyła, że choć program jest dedykowany samorządom to faktycznymi odbiorcami wsparcia są mieszkańcy.
Senator Krzysztof Słoń uważał, że wobec nadal dużej skali problemu z azbestem warto pomyśleć o intensyfikacji ogólnopolskiego programu.
Wicewojewoda świętokrzyski Rafał Nowak dodał, że nawet z jego własnych obserwacji wynika konieczność kontynuowania antyazbestowych działań.
Napisz komentarz
Komentarze